Platou decorativ chinezesc lacquer, cu intarsie de sidef natural
| Liang Zhu |
China
cca. 1960
manufactură în lemn decorat lacquer; intarsii de sidef natural
Acest tip de platou reprezintă o formă de artă specifică Orientului Îndepărtat. Tehnica finisării lemului cu lacquer este tipică Chinei, dar a fost preluată și de japonezi și coreeni. Cele mai vechi exemple de lacquer intarsiat cu sidef datează din secolul XII și sunt de origine coreană. În Japonia tehnica tratării lemnului cu lacquer și intarsierea cu diverse materiale (os, fildeș, sidef) se numește Shibayama, denumire ce provine de la numele familiei care a dezvoltat acest stil în perioada Meiji.
Platoul din lemn a fost inițial tratat cu email lacquer negru în care s-au intarsiat elemente decorative din sidef natural dispuse într-o rafinată compoziție artistică. Zonele din intarsii redau o scenă idilică de la curtea imperială în care o curtezană admiră contemplativ zborul unui fluture, realizat de asemenea din sidef. Un al doilea fluture în zbor este pictat în partea superioară. În cultura chineză fluturii sunt exponenții legăturii nemuritoare între sufletele pereche. Ei sunt asociați unei legende extrem de cunoscute în spațiul sinic, fiind una dintre Cele Patru Mari Povești Populare. Este vorba de povestea unei fete Liang Shanbo (梁山伯) și a unui băiat Zhu Yingtai (祝英台). Titlul legendei este de obicei format din abrevierea celor două nume - Liang Zhu (梁祝) - sau Povestea Fluturilor Îndrăgostiți.
Termenul de lacquer provine din sanscrită (lākshā - लाक्षा) și se referă la secrețiile rășinoase de culoare roșiatică ale insectelor lac (Shellac) – familia Kerriidae. Aceste secreții erau folosite în India antică pentru finisarea obiectelor de lemn. Aceasta este proveniența etimologică a cuvântului “lac”din limba română, cu sensul de lichid/ulei protector care formează peliculă pe suprafețele lemnoase.
Lacquer-ul chinezesc este obținut din rumegușul anumitor specii de arbori rășinoși și diverse ingrediente. Cel mai vechi obiect cu lacquer este un castron de lemn roșu care are o vechime de aprox. 6-7000 ani. Această tehnică s-a dezvoltat mai ales în regiunile sărace unde, în încercarea de a imita lemnul de santal roșu, o esență extrem de scumpă, mobilierul și obiectele din lemn erau finisate cu lacquer roșiatic. În timp această tehnică a evoluat într-o adevărat formă de artă, fiind apreciată pentru măiestrie și mai puțin pentru esența lemnului peste care e aplicată. În timp s-au dezvoltat diferite tipuri de lacquer printre care și cel negru.
Pe fundal se pot observa pictate cu auriu zidurile curții și vegetația înconjurătoare, ceea ce accentuează realismul scenei. O friză circulară ornată cu motive spiralate delimitează compoziția grafică. Marginea platolui este decorată cu stilizări florale pictate cu alb și auriu. Piesa cu un deosebit aport decorativ pentru o amenajare cu accente exotice, impresionează prin delicatețea manufacturii și rafinamentul vizual specific artelor decorative chinezești.
proveniență
China
periodizare
1950 -1970
piesa provine din colecția privată a lui Ștefan Chimerel, atașat diplomatic și reprezentant comercial al României în Asia (India, China, Japonia)
în perioada 1950-1970.
marcaje
fără marcaje de epocă
dimensiuni
înălțime: 3.8 cm
diametru total: 35.5 cm
lățime friză decorativă: 6 cm
grosime: 0.5 cm
diametru bază: 26.7 cm
dimensiuni suport: 24.2 cm / 10 cm / 10.5 cm
gramaj
595.2 grame / platou
144.8 grame / suport
740 grame / set
stare de conservare
excelentă
stativul prezintă o mică ciobitură pe reversul elementului central
COST TRANSPORT
Acest produs nu este disponibil pentru livrare prin curierat Poșta Română !
FAN COURIER: 25 lei
TOATE ARTICOLELE SE LIVREAZĂ ÎNSOȚITE DE CERTIFICAT de PREZENTARE și FACTURĂ FISCALĂ