simbolistica Cicada Zamara
Cicada Zamara, Mexic

Unii antropologi si arheologi cunosteau faptul ca, in antichitate, chinezii considerau cicadele ca fiind un simbol al renasterii si nemuririi, asa cum in antichitate egiptenii acordau aceasta simbolistica scarabeilor sacri.

Intr-un eseu scris in limba  japoneaza,  Lafcadio Hearn ( cunoscut si cu numele sau japonez  Koizumi Yakumo n. 1850, d. 1904 ), referitor la cicade ( in japoneza: semi ) nota: „ Avand in vedere numeroasele plangeri ale poetilor legate de zgomotul facut de aceste insecte, cititorul poate fi surprins sa afle ca din tesuturile  lor au fost facute, atat in Japonia cat si in China, remedii pentru durerile de urechi ”.

Omul de stiinta britanic Needham  Joseph (n.1900 – d.1995 ) cunoscut si sub numele sau japonez Li Yuese , vorbind despre chimie si alchimie in China antica afirma ca mai multi alchimisti chinezi  preocupati de obtinerea unor potiuni ale nemuririi, au studiat in acest scop cicadele, aspect consemnat in istoriografia oficiala a acelor vremuri.

In lucrarea Chin Schu ( istoria dinastiei  Chin) se mentioneaza urmatoarele: Shan Tao-Khai, contemporan cu calugarul misionar si taumaturgistul Fou-Thu-Teng ( chiar asa se numea 🙂 ), a reusit o metamorfoza similara celei realizate de cicade, ingerand anumite pastile.

Lafcadio Hearn afirma ca in mitologia greaca metamorfoza unui fluture simbolizeaza  inaltarea sufletului si ca simbolistica cicadei a furnizat budismului o multitudine de parabole utile explicarii doctrinei  reincarnarii. Omul isi paraseste trupul precum cicada se leapada de pielea sa, dar fiecare reincarnare obstructioneaza  memoria reincarnarii anterioare, astfel incat ne reamintim de existenta precedenta la fel de putin cum cicada isi aminteste de  carapacea din care a eclozat. Eliberarea de trup devine in poezia budista un simbol al inceputului maretiei omului.

Hearn, scria acestea  despre budismul pe care il  cunoscuse  in Japonia inainte de 1900, dar este probabil ca simbolul cidadei sa fi precedat budismul cu cca  500-1000 de ani , avand in vedere ca in China reprezentari ale acestor insecte au fost utilizate ca motive ornamentale pe vase de bronz si pe spatule sculptate in os, piese utilizate  in ritualurile din dinastia Shang, datand din anii 1500-1030  i.Hr., iar Buddha s-a nascut cu 500 de ani inainte de Hristos.

In lucrarea „Introduction to Chinese Art” ( 1935 ) Arnold Silcock  raporta faptul ca reprezentari ale  cicadelor au fost gasite in sculpturi realizate in corn de cerb, dintr-o specie disparuta, gasite in escavarile de la An-Yang care dateaza din 1766 Î.Hr.

Majoritatea cercetatorilor au convenit asupra faptului ca,  cicada a fost folosita in cultura chiezeasca drept simbol al renasterii, al fertilitatii si abundentei, dar si ca principiu datator de viata.

Gravurile si sculpturile redand cicade au fost realizate atat in maniera realistica cat si in maniera foarte stilizata, in unele cazuri cicada fiind  asociata cu alte insecte. Hugo Münsterberg (psiholog germano-american ( n.1803 , d.1916 ), afirma ca in mai multe situatii  au fost descoperite reprezentari de tigri scuipand cicade  dar si reprezentari ale demonului T’ao Tieh ilustrat ca avand  o cicada pe limba. Tot acesta afirma despre capetele serpilor de pe vasele de bronz ca ar fi asemanatoare cu cele ale cicadelor, serpii fiind sculptati mai degraba ca o cicada decat ca un sarpe.

Regasim cicadele si sub forma unor decoratiuni pe corpul vaselor de ceramica alba ale dinastiei Shang. Antropologul german Berthold Laufern ( n .1874, d. 1934 ),  reproduce din manuscrisele antice chinezesti reprezentari ale unor cicade sculptate  pe topoare ceremoniale, cupe si catarame, toate realizate din  jad. Aceste simboluri sacre au fost folosite inca din  dinastia Han sau mai devreme in cadrul ceremoniilor funerare sub forma unor amulete-pandant sau amulete de pus pe limba. Jadurile funerare sculptate sub forma unor cicade sunt ilustrate de mai multi autori, acestea amulete fiind plasate pe gura sau limba decedatilor aparent pentru a induce reinvierea.

amuleta jad china
Amuleta din jad sculptat in forma de cicada din timpul dinastiei Han (206 Î.e.n -220 e.n). Amuleta se punea pe limba decedatului sau acoperea gura acestuia fiind asezata pe buze. Aceasta facea parte dintr-un set de jaduri funerale utilizate pentru a acoperi cele noua orificii ale corpului. .

Unele amulete de acest fel erau plate si stilizate, altele in marime naturala, iar culoarea maro era  cea mai des utilizata pentru jadul funerar.

In antichitate Chinezii  considerau cicadele si procesul lor de transformare din nimfe in adulti cu aripi ca fiind o forma de manifestare a vietii si a mortii.

Needham punand in  discutie descoperirile unor artefacte din China antica si similitudinile dintre acestea si culturile Olmec-Maya-Azteca, releva faptul ca pe ambele maluri ale Pacificului margele si cicade de jad erau asezate pe limbile mortilor. Tot el afirma faptul ca popoarele amerindine puneau langa margelele de jad si sculpturi sub forma unor cicade pentru a simboliza reinvierea.

fosila cicada
Exoschelet de cicada, fosilizat. In oferta magazinului online www.artantik.ro
masca maya jad
Masca funerara mayasa a lui Pakal K’inich Janaab (n. 603 – d. 683), lider politic ( ajaw ) al orasului-stat Palenque
antichitati jad china funerar jad
Costum funerar realizat din placute de jad. Mormantul lui Liu Sui , Print al statului Zhao , dinastia Han ( cca 200 iHr ). China
bratara jad china
Bratara chinezeasca cu anturaje de jad-nefrit, anii ‘ 70 . In oferta magazinului online www.artantik.ro

Miguel Covarrubia (n.1904, d.1957) artist mexican, etnolog si istoric de arta, ne furnizeaza aceleasi informatii esentiale . Triburile amerindiene Oraibi din Arizona considerau de asemenea faptul ca ciclul de viata al cicadelor simbolizeaza reinvierea.

Profesorul emerit Wolfram Eberhard (n.1909, d. 1989) – catedra de sociologie a Universitatii Berkeley, California, indica faptul ca exista o literatura de specialitate dedicata accesoriilor netsuke si remarca faptul ca cea veche si  populara stilizare era cea de cicada, fiind mentionate si in vechi texte ritualice.

netsuke fildes
Netsuke japonez, reprezentand o cicada. Piesa de perioada Meiji, sculptata in fildes.

Pentru ca vechile robe kosode si kimonourile chinezesti si japoneze nu erau prevazute cu  buzunare, obiectele personale indispensabile erau pastrate in saculeti , cosuri sau cutii artizanale (inro) atasate prin corzi de braurile ” obi ” . Aceste cordeline erau fixate in brau printr-o sculptura miniaturala stilizata sub forma unui buton ( nasture) numit netsuke.

netsuke arta japonia
Exemplificarea modului in care se purta accesoriul netsuke.
netsuke fildes japonia
Netsuke de perioda Meiji, sculptate in fildes natural. In ofera magazinului online www.artantik.ro

In Japonia , cicadele sunt un vechi simbol al sosirii verii, aspect mentionat atat in folclor cat si in opere literare.  In arta japoneza, cicadele sunt foarte des regasite in reprezentari grafice si sculpturi netsuke si okimono.  Aceste insecte sunt foarte populare si in zilele noastre, tinerii vanand cicade pentru divertisment sau pentru a le colectiona.

okimono japonia
Okimono din bronz, stilizat sub forma unei cicade. Perioada Meiji. Japonia. In oferta magazinului online www.artantik.ro

Numerosi istorici si cercetatori  afirma ca cicadele erau purtate de chinezi drept bijuterii, acestea fiind inca sculpate in jad si considerate insecte fascinante. Cicadele atrag atentia atat prin dimensiunea lor  cat si prin zgomotele impresionante pe care le produc si nu este de mirare faptul ca in antichitate chinezii le acordau  o pozitie importanta in folclorul si arta lor, fiind considerate magice.

Aceast reper simbolic cu aport decorativ a influentat si arta central-europeana, cu precadere in perioada Art Nouveau.

bijuterii lalique
Brosa Rene Lalique stilizata sub forma unei cicade ( cca 1900-1905 )

 

1
Motiv decorativ cu insecte similare cicadelor, pe usa metalica a unui imobil de perioada Art Deco, din centrul orasului Constanta.

traducere si adaptare : Andra Patanghel

continut editorial original: Neagu C. Andrei

editare grafica: Neagu Anca Adina

pentru ArAntik.ro © 2016 #artantik

surse documentare :

website: insects.org

Lafcadio Hearn (n.1850 – d.1904)- lucrarea „Japanese Fairy Tales ”(1898 )

Needham  Joseph (n.1900 – d.1995)- lucrarile „Chinese Science” (1945 ) Pilot Press si „Chinese Science: Explorations of an Ancient Tradition ”(1973)

Arnold Silcock – lucrarea   „ Introduction to Chinese Art „ ( 1935 )

Miguel Covarrubia (n.1904, d.1957)- lucrarea „Indian Art of Mexico and Central America”, (1957 )

Wolfram Eberhard (n.1909, d. 1989)- lucrarea „Dictionary of Chinese Symbols: Hidden Symbols in Chinese Life and Thought”

Berthold Laufern (n .1874, d. 1934)- lucrarea „ Chinese grave-sculptures of the Han Period ”(1911)

Hugo Münsterberg (n.1803 , d.1916)- lucrarea „The Eternal Life ”(1905)

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *