Monumentală statuie-fetiș Nkishi
tribul Songye
Republica Democrată Congo
primele decade ale secolului XX
Africa este ținutul primordial al fetișurilor – obiecte de cult cărora li se atribuie puteri magice, specificie religiilor animiste. De multe ori aceste reprezentări sculpturale sunt create pentru a găzdui un spirit ancestral cu scopul de a-l venera în practicile ritualice. Populația Songye din Republica Democrată Congo are una dintre cele mai interesante tradiții a fetișurilor, denumite local Nkishi/Minkishi. Datorită răpândirii pe un vast areal geografic, manifestările sculpturale variază foarte mult, însă caracterul lor hieratic este comun tuturor subdiviziunilor tribale, indiferent de regiune. Aceste statui, menite să impresioneze prin aspectul lor brut și abstractizat, aveau rolul de a media relația dintre oameni și spirite, asigurând astfel armonia socială. Astfel de obiecte ritualice aparțineau întregii comunități si erau consultate în cadrul ceremoniilor Songye. Există și variante mai mici pentru uz privat, dar chiar și acestea sunt legate de statuia-fetish comunală, în prima zi a fiecărui pătrar al lunii desfășurându-se ritualul mukapasu, ce implică toate statuile Nkishi din sat. Ele pot reprezenta bărbați (care au sculptat în zona inghinală un falus stilizat) sau femei (care au un abdomen vizibil protuberant, semn al sarcinii, și stilizări ale mameloanelor). Rolul lor este în principal cel de protecție a comunității dar spiretelor Nkishi li se adreasează și alte cereri precum găsirea unor persoane dispărute, succesul la vânătoare sau la război și, cea mai uzuală rugă, ducerea la bun sfârșit a sarcinilor.
Conform lui William F.P. Burton, un cunoscut misionar britanic care a explorat teritoriile Songye, fiecare statuie-fetiș avea un nume propriu. Tot el descrie cum într-un sat cu aproximativ 250 de locuitori, trăiau patru preoți-vrăjitori (Nganga în dialectul local) care se ocupau de crearea fetișurilor. În cultura Songye exită o legătură specială între sculptor și preotul-vrăjitor. În timp ce primului îi revine sarcina de a materializa fetișul, al doilea este responsabil de “activarea”acestuia printr-un procedeu magic secret. De asemenea în scrierile lui Burton se menționează că statuile, al căror caracter sacru nu permitea să fie atinse de neinițiați, erau manevrate cu ajutorul unor prăjini și frânghii prinse de subrațe (fig.1).
Statuia prezentată este un fetiș feminin, aspect determinat după sânii geometrizați, burta proeminentă care denotă o sarcină avansată și soclul conic care amintește de o fustă conică din rafie, tipică vestimentației tribale africane. Volumetria atent studiată are un impact vizual puternic care inspiră forță și misticism. Capul rutund, delimitat transversal la jumătatea calotei de o coafură simplă, ușor ridicată deasupra frunții, se prelungește pe linia mandibulei inspirând o fluiditate întreruptă brusc de bărbia pătrățoasă, creând un efect antitetic. Ochii închiși, semn al conexiunii cu lumea spiritelor, sunt sugerați într-o manieră simplistă prin delimitări superficiale, arcuite în partea superioară. Nasul triunghiular are baza paralelă cu buzele țuguiate, redate într-o manieră cubistă. Gura paralelipipedică, larg deschisă, înlesnește comunicarea spiritului rezident cu muritorii care îl venerează. Aceste gen de reprezentare facială se regăsește și la măștile Kifwebe, specifice triburilor Songye și Luba, și erau folosite mai als în ritualurile de purificare a satului, alungând spiritele malefice.
Gâtul cilindric, exagerat din punct de vedere al lungimii și grosimii, încadrează armonios bărbia lată. Umerii înguști cad în unghi drept, ceea ce a permis decuparea unor orificii dreptunghiulare în zona subrațelor pentru a putea atașa sfori. Pieptul, evocat printr-un relief triunghiular în unghi obtuz, se ridică ușor deasupra abdomenului sub formă de calotă, fără a-l depăși. Mâinile disproporționate încadrează pântecul purtător de viață într-un gest protector. Partea inferioară a statuii, puțin evazată la bază, menține linia cubistă a structurii. Legătura cu un cult ancestral al fertilității este evidentă datorită prezenței elementelor ce indică o sarcină; deși abdomenul protuberant se regăsește și la reprezentările masculine, în cazul acestora cel mai probabil reflectă idealul îndestulării, o burtă rotundă și plină fiind un simbol al bogăției și al lipsei foametei. Raporturile anatomice disproporționate în care capul este exagerat de mare, amintesc de structura unui fetus, perceput în culturile africane drept o creatură mistică ce reține în sine planul divin al creației umane.
Puterea acestor statui era renumită dincolo de arealul Songye, ca dovadă etnograful maghiar Emil Torday, care a explorat zona centrală a continentul african la începutul secolului XX, povestește cum conducătorul regatului Kuba, regele Kot áPe l-a adus la curtea sa pe un faimos sculptor-preot Songye, pe nume Kongolo, pentru a-i crea statui protectoare. Acesta a sculptat patru statui-fetiș personalizate (fig.3), menite a-l ocroti pe rege, care erau păstrate în vistieria regală, dovadă a valorii talismanice pe care acestea o purtau chiar și într-un ținut străin.
Statuia se remarcă printr-o geometrie esențială, primitivă, dar avangardistă. Forma columnară și combinația de unghiuri drepte, linii paralele și volume rotunjite denotă extraordinara capacitate a artizanilor Songye de a sintetiza și abstractiza elemente arhetipale. Este o formă de artă care a inspirat la începutul secolului XX renumiți artiști cubiști și expresioniști din avangarda vremii – Picasso, Modigliani și chiar Brâncuși. Văzând-o din spate, un connoisseur a fost frapat de asemănarea acestei sculpturi cu stilul geometric abordat de Ovidiu Maitec.
Vizibilele urme de practică ceremonială și crăpăturile structurii lemnoase împreună, atestă faptul că această statuie a fost folosită în ritualurile tribale Songye.
Piesa cu deosebit aport decorativ pentru o amenajare cu accente exotice, impresionează atât prin dimensiuni cât și prin aspectul său abstractizat, amplificat de frumoasa patină naturală a lemnului.
Piesa este oferită spre vânzare împreună cu o instalație de expunere realizată special în acest scop. Structura instalației este compusă dintr-un blat de lemn masiv și stativ din fier forjat și vopsit.
Provenind din colecția privată a unui colectionar german, statuia-fetiș este o veche manufactură de artizan songye, datând de la începutul secolului XX (1900-1930).
Citeste articolul documentar : Arta africana : Influentele artei africane in arta moderna europeana
proveniență
Republica Democrată Congo
periodizare
cca. 1900 - 1930
primele decade ale secolului XX
periodizare realizată cu repere de stil, patină naturală, proveniență de lot și arie geografică
marcaje
fără marcaje
dimensiuni
înălțime statuie cu stativ: 100 cm
dimensiuni statuie
înălțime: 83 cm
lățime maximă: 25 cm
altorelief: 20 cm
dimensiuni stativ
înălțime: 17 cm
dimensiuni bază stativ: 51 cm / 50 cm / 4.5 cm
gramaj
11,150 kg/statuie
6,135 kg/stativ
17,285 kg /ansamblu
stare de conservare
excelentă
patină naturală și fisurile lemnului atestă vechimea și utilizarea statuii în practici ceremoniale
structură lemnoasă cu fisuri naturale, aspect ce nu afectează integritatea ansamblului
COST TRANSPORT
Acest produs nu este diponibil pentru livrare prin curierat Poșta Română !
FAN COURIER : 100 lei
TOATE ARTICOLELE SE LIVREAZĂ ÎNSOȚITE DE CERTIFICAT de PREZENTARE și FACTURĂ FISCALĂ