Platou decorativ japonez
| Jigoku Dayū |
Japonia
perioadă Meiji târzie | cca.1880 -1900
metaloplastie în aliaj de cositor cuprat și patinat cu makie
Platou decorativ, pentru expunere parietală, redând în repoussé o scenă din mitologia niponă.
Scenă redată în altorelief prin repoussé, bogată în detalii, cu o friză circulară ornamentată cu meandre japoneze, păstrând urme ale patinării makie ( patinare cu pulberi de aur )
Corpul platoului redă o scenă cu semnificație profund spirituală, în care curtezana Jigoku Dayū privește către Regele Iadului, Enma-ō, în timp ce acesta judecă sufletul unui muritor.
Reprezentarea se remarcă prin rafinamentul detaliilor și fidelitatea grafică a personajelor înfățișate. Separația celor două planuri expuse printr-o cortină imprimată cu un peisaj montan sugerează dihotomia fragilă dintre lumea muritorilor și lumea de apoi. Ideea de cortină (māyā), de văl, are o conotație specială în Budismul Mahayana și se referă la caracterul iluzoriu al realității. Ridicarea cortinei sugerează revelarea unei lumi spirituale în care fiecare este responsabil pentru faptele sale și va fi judecat ca atare.
Scena redată prin tehnica repoussé excelează atât prin finețea detaliilor cât și prin semnificația profund spirituală. În prim plan este înfățișată Jigoku Dayū, în traducere ”Curtezana Iadului”, o figură mitologică foarte populară în perioada Edo (1603-1868), simbol al frumuseții fizice și al aroganței. Atitudinea ei nemiloasă și superficială era legendară printre oamenii vremii. Ca orice gheishă de rang înalt, Jigoku Dayū se distinge prin postura elegantă, înveșmântată într-un kimono ornat cu modele florale, ținând în mână o pipă pentru fumat opiu. Lângă ea stă o kamuro, denumirea dată fetelor cu vârste între 7 și 15 ani care însoțeau și asistau curtezanele, pregătindu-se astfel pentru o viitoare carieră de gheishă. Aceasta indică către o scenă din planul secund, ce îl redă pe stăpânul iadului, Enma-ō, judecând sufletul unui muritor. Înfățișarea acestuia înspiră groază și autoritate (caracterul 王,romaji: Ō, observabil pe potcapul tipic judecătorilor chinezi se traduce prin rege; caracterul este de origine chinezească, pinyin: wáng și a preluat de japonezi), morbiditatea scenei fiind accentuată de prezența celor doi gardieni-demoni ai iadului, Gozu și Mezu. Demonul din planul mai apropiat îl ține suspendat de păr pe cel judecat în timp ce Enma-ō este asistat de un scrib. Pe fundal se pot observa două capete retezate, unul de femeie (Miru-me) ce are capacitatea de a vedea secretele celui judecat și unul masculin (Kagu-hana), care poate identifica păcatele oamenilor. Aceste personaje au rolul de consilieri ai lui Enma-ō.
Semnificația poveștii este universală: frumusețea fizică este perenă și insignifiantă în raport cu ceea ce va urma în lumea de apoi. Fiecare om va fi judecat pentru faptele sale și nimeni nu poate scăpa de moarte. Destăinuirea acestui adevăr lui Jigoku Dayū, prin ridicarea vălului māyā are ca scop conștientizarea exisenței unei sfere metafizice superioare și înlesnirea procesului de iluminare pe care fiecare om trebuie să îl urmeze.
I. Jigoku Dayū.
II. Kamuro – asistenta curtezanei.
III. Cortină/văl (māyā)
IV. Enma-ō - Stăpânul Iadului, judecătorul sufletelor.
V. Miru-me – personaj feminin, îl asistă pe Enma-ō în judecată, identificând secretele celor morți.
VI. Kagu-hana – personaj masculin, îl asistă pe Enma-ō în judecată, identificând păcatele celor morți.
VII. Scrib.
VIII. Gozu – unul dintre cei doi demoni-gardieni ai iadului
IX. Mezu - unul dintre cei doi demoni-gardieni ai iadului
X. Cel judecat.
Kyōsai (1831-1889) –Stăpânul Iadului Judecând, Muzeul Național Tokyo
Kiyochika (1847-1915) – Jigoku Dayū , Curtezana Iadului (detaliu), 1884, Universitatea Ritsumeikan
1. Jigoku Dayū.
2. Kamuro – asistenta curtezanei.
proveniență
Japonia
periodizare
perioadă Meiji târzie
cca. 1880 - 1900
periodizare realizată cu repere de stil, patină naturală originală,
tehnică de manufacturare, proveniență de lot și arie geografică
marcaje
fără marcaje de epocă
dimensiuni
diametru total: 21.3 cm
lățime friză decorativă: 1.3 cm
grosime: 0.2 cm
dimensiuni anou de prindere: 1.5 cm / 0.9 cm
gramaj
506.5 grame
stare de conservare
patină naturală curățată doar parțial, pentru redarea
detaliilor și conservarea autenticității de vârstă
fisură pe friza din partea superioară a platoului
zone cu mici estompări ale stratului cuprat
patină makie ( cu aur ), în mare parte estompată
COST TRANSPORT
Acest produs nu este disponibil pentru livrare prin curierat Poșta Română !
FAN COURIER: 25 lei
TOATE ARTICOLELE SE LIVREAZĂ ÎNSOȚITE DE CERTIFICAT de PREZENTARE și FACTURĂ FISCALĂ